Teaching musical art in a combined department
Sašo Oberski, OŠ Podčetrtek
Povzetek
Kombiniran pouk se izvaja v heterogenih skupinah, kjer število učencev ne presega predpisanega normativa (Komljanc, 2019). Tudi pri glasbeni umetnosti takšna oblika učenja in poučevanja združuje učence različnih starostnih skupin. Operativni cilji in vsebine učnega načrta za glasbeno umetnost se med seboj prepletajo, zato lahko učitelj v skladu z učnim načrtom, koncepti kombiniranega pouka ter sodobnih teorij učenja organizira pouk tako, da temeljne glasbene dejavnosti kot so izvajanje, ustvarjanje in poslušanje glasbe načrtuje in izvaja tako, da se učenci učijo drug od drugega in med seboj sodelujejo.
Učinki učenčevega znanja so odvisni od njegovega predznanja ter učiteljevega usmerjanja in vodenja. Skozi sodelovalno učenje učenci razvijajo kognitivne, čustvene, metakognitivne in socialne procese, ki zahtevajo skrbno načrtovanje in strukturirano pripravo (Palir, 2013). Pri tem se spreminja učiteljeva vloga v opazovalca in »nenujnega« posredovalca učnega procesa. Pri učencih se razvija »odgovornost« za pridobljeno znanje ter uporaba znanja v novih okoliščinah.
V prispevku bodo predstavljeni primeri dobre prakse izvajanja pouka glasbene umetnosti v heterogeni skupini 4. in 5. razreda, ki so osredinjene na učenca in njegove socialne ter kognitivne izkušnje med in po konstrukciji lastnega učenja. Obenem pa bo izpostavljena problematika izvajanja kombiniranega pouka glasbene umetnosti. S predlaganimi izkušnjami in rešitvami želimo prispevati k bolj pestremu učnemu okolju, ki prerašča okvire pouka in omogoča nadaljnje kulturno-glasbeno sodelovanje na lokalnih prireditvah in razvijanju podružnične šole v smeri središča vseživljenjskega izobraževanja v kraju.
Ključne besede: kombiniran oddelek, glasbena umetnost, sodelovalno učenje, ustvarjalnost, kultura.
Viri
- Komljanc, N. (2019). Koncept kombiniranega pouka. Oddelek za OŠ. Neobjavljeno gradivo ZRSŠ.
- Komljanc, N. (2018). Izhodišča za delo v podružničnih šolah in kombiniranemu pouku z vidika sodobnih teorij učenja in poučevanja v RS. Analiza dela podružničnih šol in kombiniranega pouka v RS v letu 2018. Objavljeno na: https://www.zrss.si/pdf/izhodisca-za-delo-2018.pdf.
- Palir, M.(2013). Sodelovalno učenje pri delu z učenci z učnimi težavami. Objavljeno na:http://pefprints.pef.uni-lj.si/1819/1/diploma_Mojca_Palir.pdf
- Učni načrt za glasbeno vzgojo. (2011). Objavljeno na: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_glasbena_vzgoja.pdf