What enables the development of creativity?
Blaž Koritnik, Nevrološka klinika, Univerzitetni klinični center Ljubljana, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani
Povzetek
Številne arheološke najdbe pričajo o tem, da človeški možgani ustvarjajo že od prazgodovine. Zaradi ustvarjalnosti postanemo umetniki, učitelji, znanstveniki, zdravniki. Procesi v možganih, ki nas vse spodbujajo k ustvarjanju, so še vedno precejšnja neznanka. Dejstvo je, da je le del ustvarjalnosti prirojen in zapisan v genih. Včasih se pokaže že pri majhnih otrocih, lahko pa pride na dan, ko človek odrašča ali celo šele v odraslem obdobju. Zakaj so nekateri ljudje bolj ustvarjalni kot drugi? In zakaj za zelo ustvarjalne včasih celo rečemo, da niso normalni? Pomembno je, da se zavedamo, da lahko ustvarjalnost spodbujamo in gojimo. Možganske funkcije namreč lahko razvijamo, spreminjamo in krepimo z učenjem in treningom. Tako imenovana plastičnost možganov, ki je osnova za to, pa je zelo izražena predvsem v otroškem in najstniškem obdobju. Zato je šola izredno pomemben dejavnik pri spodbujanju ustvarjalnosti, šolniki pa imajo prijetno in odgovorno nalogo, da poskrbijo, da se v mladih možganih razvijejo ustvarjalni procesi. Boljše naložbe za prihodnost pravzaprav ni.
Ključne besede: možgani, razvoj, plastičnost, učenje.
Viri
- Andreasen, N. C. (2005). The Creating Brain: The Neuroscience of Genius (1 edition). Dana Press.
- Dobbs, D. (2011). Beautiful brains. National Geographic Magazine.
- Howard-Jones, P. A. (2014). Neuroscience and education: Myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817–824. https://doi.org/10.1038/nrn3817
- Stover, D. (2017). The Mad Science of Creativity. Scientific American Mind.